Bodil: "Vi hittade borrmaskinen bokstavligen runt hörnet"

Användarintervjuer 19 apr 2018

När Bodils inte hade en borrmaskin som rådde på lägenhetens betongväggar fanns lösningen bokstavligen runt hörnet. Några portar bort fanns Ann och framförallt – en slagborr. — Det tog 40 minuter från det att Bodil skrev till det att hon hade slagborren i handen, säger Ann.

Om slagborren

Hemma hos Bodil och hennes kille pågår just nu stora förändringar inredningsmässigt. Och med det också att klara sig igenom en av varje förhållandes stora prövningar – montera IKEA-möbler. De lyckades få ihop bokhyllan men stötte snart på ett annat hinder, att förankra den i väggen.

Jag och min kille skulle förankra en Billys bokhylla i väggen och hade den klassiska konflikten om man läser manualen först eller bara kör.

— Sen började jag beskylla honom för att han inte hade några ordentliga verktyg. Det är ett gammalt hus med betongväggar så det är inte bara att borra ett hål. Det var någonstans när jag satt i en hög på golvet som vi bestämde oss för att ladda ner Hygglo-appen, säger Bodil.

Då hittade vi Ann som bokstavligen bodde alldeles runt hörnet. Jag var inställd på att vi skulle få åka över hela stan eller så.

— Du svarade supersnabbt, vi avtalade tid, möttes utanför porten och betalde. Så allt vände verkligen. Vi slutade bråka och allt blev fridens, säger Bodil. — Ja, jag skulle bara komma tillbaka från en promenad. Jag minns att jag föreslog en tid och att du var ”kan vi säga om en halvtimme i stället?”. Vi kan kika i appen, ja det tog 40 minuter från det att ni skrev till det att ni hade slagborren i handen, säger Ann. — Jag tycker att det är väldigt fint just att vi är grannar, att vi träffar på varandra ute på gatan nu, säger Ann.

Har du prylar att hyra ut? Lägg upp dem idag!

Om Hygglo

Ann fastnade för Hygglos koncept direkt, att hennes prylar kunde komma till nytta för andra. — Jag tyckte att Hygglo var ett genidrag och kände direkt ”Vad kan jag lägga upp”? Det blev alla verktyg som ligger hemma och som bara kommer till användning en gång i halvåret. Alla tjänar på det ur ett miljöperspektiv, det är så mycket bättre om vi kan dela på sakerna. Nu får vi också en liten hyra på det som kan täcka en lunch eller så, samtidigt som någon annan slipper köpa något de bara ska använda en gång, säger Ann. — Ja det är verkligen win-win, säger Bodil. Båda tjänar på det. På Uber där jag jobbar har vi som vision ”fler människor i färre bilar”. Här blir det ”fler människor, färre verktyg”.

De flesta Ann hyr ut till bor precis som Bodil i närområdet, och kommer förbi för att hämta upp prylen men vid en alldeles särskild uthyrning stod Ann för leveransen. — Vid ett tillfälle åkte jag till Karolinska sjukhuset med en bilbarnstol och mötte upp en nybliven pappa. Han var lite skakig, så det kändes fint att kunna hjälpa till, att hans bebis skulle få åka hem i min dotters bilstol, säger Ann.

Båda lyfter fram tryggheten i att veta vem som hyr och hyr ut som en viktig del i varför de använder Hygglo. Liksom att det finns en försäkring. — Allt gick väldigt friktionsfritt och det känns väldigt safe när man ser namnet direkt i appen, säger Bodil. — Ja, att det finns BankID gör att det känns väldigt tryggt, säger Ann. — Och med ratingen vet man att båda anstränger sig för att det ska bli så bra som möjligt, säger Bodil. — Sedan känns det tryggt att vara försäkrad. Just slagborren har gått varm, vi har haft den uthyrd nästan varje helg. Nu har den gått sönder, men vi får ersättning, så jag tänker att jag köper en ny och sen åker den nya upp som annons, säger Ann.

Utöver miljösynpunkten ser Ann också appen som ett sätt att få igen pengarna hon lagt ut för verktyget. — Jag gillar avskrivnings idén väldigt mycket, att man får igen investeringen efter 10 uthyrningar, säger Ann.

Om hur Bodil kom i kontakt med Hygglo

— Jag hade ett bolag med en kompis när jag var tonåring – New time, som skulle ge dygnet fler timmar. Där var det studenter som vaktade katter, rensade ogräs och så. Det här var såklart före apparnas tid, men jag har alltid tyckt att det är väldigt spännande med den här typen av lösningar. Att vi hjälper varandra. Nu när jag jobbar på Uber håller jag koll på andra tjänster som dyker upp, så jag kände till Hygglo när vi väl behövde det, säger Bodil.

Anns tips till dig som vill hyra ut

  • Gör en djupdykning i vad du har liggandes hemma, och tänk brett, man vet aldrig vad folk är i behov av.
  • Om du är osäker på vad du ska sätta för pris kan du kolla på liknande annonser och se vad de tar.
  • Ta sjysta bilder där man verkligen ser prylen du vill hyra ut.

Bli en uthyrare du också!

Bodils tips till dig som vill hyra

  • Börja med att titta i appen innan du köper något, det finns så många som har grejer ute.
  • Se det som en chans att få saker gjorda. Vi har haft några gardiner som har blivit liggandes alldeles för länge. Med Hygglo kan du styra upp och lösa sådana projekt direkt istället för att tjaffsa kring dem.
  • Håll dig till tiderna ni har avtalat och var rädd om grejerna du hyr.

Taggar