Simon hyr ut det folk vill ha

Användarintervjuer 20 sep 2018

Oftast startar en uthyrningskarriär för att man samlat på sig alldeles för mycket prylar som bara samlar damm, men så finns det personer som Simon som börjar i andra änden och frågar sig ”vad vill människor egentligen hyra”? I februari var svaret på hans fråga givet: ett fotobås!

Genom sitt yrke som fotograf och marknadsförare hade Simon hjälpt flera klienter att ordna med fotobås till olika event och tyckte att den ena lösningen var krångligare (och dyrare) än den andre. Ganska snart insåg han att han själv satt på all den utrustning som behövdes för att själv sätta ihop ett paket.

— Det började med att jag kände att ”det här kan jag göra bättre” och växte väl till att jag började känna att det här är en bra grej, det kommer det finnas en efterfråga för.

Jag tänker som så att egentligen vill alla ha ett fotobås på sin fest, så det finns en stor marknad.

Sagt och gjort, han gick hem, pysslade ihop en fotobås-lösning och satte sig sedan framför datorn.

— Jag var inne på att hyra genom en egen sida först men kom fram till att det var bra att göra det genom Hygglo eftersom det ger en trovärdighet direkt. De som hyr känner att ”det här är seriöst och tryggt”, att de är försäkrade tror jag gör jättestor skillnad. Och så känns det som att det är många som besöker Hygglo först och därefter hittar min annons. Så jag borde få en del kunder den vägen också, men det är bara min magkänsla jag har ingen data på det.

Innan han la upp annonsen kikade han på vad hans konkurrenter erbjöd och hur mycket de tog för sina paket. För mycket riktigt, efterfrågan på fotobås var stor och har fortsatt växa. För att sticka ut bestämde han sig för att också skicka med fotopapper.

— När det kommer till själva fotobås-lösningen finns det en hel uppsjö av olika varianter och där kör jag en väldigt enkel variant. Den är väldigt lätt att ha att göra med och är väldigt billig. Helt fool-proof. Jag har försökt skapa den mest prisvärda lösningen.

Men han förlitar sig inte bara på att ha en lockande annons, utan ser också till att pusha för den på andra ställen än Hygglo.

— Jag kör en hel del annonsering utanför Hygglo för att driva trafik till annonsen, det är väl där jag sticker ut. Jag jobbar med det på dagarna så det känns bara naturligt.

Hittills har det gett utdelning, fotobåset har varit uthyrt tolv gånger sedan februari men fler bokningar är gjorda. Förtjänsten har gjort att han fått igen pengarna han köpte utrustningen för.

Det är en superbra grej. Den kameran hade nog bara kommit till användning en gång i halvåret annars, nu går den på högvarv.

— Kameror är gjorda för att hålla, vilket är en bra aspekt att tillämpa på fotobåset. Det känns osannolikt att de skulle lyckas ha sönder det.

De flesta bokningarna har skett under sommaren, och majoriteten har varit bröllop, men någon tanke på att lägga av för att årstiden skiftar har han inte ännu.

— Jag funderar på att köra lite gratisuthyrningar till kompisar jag känner, ”influencers”, för att få lite leads därifrån så att de kan tipsa om fotobåset. Vi får se hur länge suget efter ett photo-booth håller i sig. När marknaden är mättad får jag se om jag kan komma på något annat. För det är en kul grej att hyra ut.

Taggar